Kunming en Guilin - Reisverslag uit Kunming, China van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu Kunming en Guilin - Reisverslag uit Kunming, China van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu

Kunming en Guilin

Blijf op de hoogte en volg Marjolein & Hans

14 November 2016 | China, Kunming

Kunming is een grote miljoenenstad. Grote 6 en 8 baans wegen doorsnijden de stad. Er wordt iets heel hoogs gebouwd, tekeningen van de petronas, burj kalifa en de toren in Taipeh hangen er naast. Guilin is een iets kleinere stad. Ik dacht 600 000 inwoners. Beide steden indrukwekkend om te bezoeken.
Nu zitten we alweer in Yangshuo, maar daarover later meer.
We zijn nu 3 ½ week onderweg, tijd voor de indrukken.
China verbaasd ons, het oogt eigenlijk heel modern.

Veel Chinezen kleden zich modern, hip kun je ook zeggen. De mode hier is anders dan thuis. Gelukkig zijn de rokjes erg kort, ze kunnen het hebben. Mensen lopen veel met hun telefoon, eigenlijk bijna iedereen. Jongen mensen poseren voor de selfies, full frontal, duckface. Zo weinig mogelijk achtergrond. Maar ze kunnen het, echt waar. Poseren dan.

Bouwput China; overal waar we zijn wordt er gebouwd, en niet van die kleine verbouwingkjes, nee mega. Spoorlijnen zoals de HSL en de Betuweroute, compleet met talloze tunnels van kilometers lengte worden uit (door) de grond gestampt. Complete woonwijken moeten wijken. Provinciale wegen worden omgebouwd tot 6 en 8 baans (snel) wegen. Viaducten, fly overs staan in het landschap te wachten op voltooiing. Met als gevolg dat je soms op 6 baans asfalt rijdt en honderd meter verderop door een karrenspoor en een modderpoel.
10 tallen zo niet 100den flats van 30 verdiepingen worden gebouwd. We zien ook veel leegstand. En dat allemaal tegelijkertijd.

Auto's zijn super belangrijk. Groot wreed en bruut. Vooral veel grote Duitse auto's, de X-en, de Q's en de ML's. Voorzien van een grote motor dat begint bij 3,5 liter. Grote Japanners en de grote Franse auto's zijn er ook. Daarnaast veel Chinese Landroverklonen. Oversteken is een belevenis. Wie de grootste heeft (rijdt) neemt voorrang. Voetgangers haasten zich voor Auto's en brommers. Als je de automobilist echter aankijkt wil hij/zij ook wel wijken.

Taal. Maak je over de taal geen zorgen, chinezen spreken over het algemeen geen Engels. Handen en voeten werk, aanwijzen in een restaurant of winkel, en elkaar vaak niet begrijpen. Een vertaalapp doet wonderen

Eetcultuur China. Je kunt werkelijk elke maaltijd nieuwe smaken verwachten. De menukaarten zijn vaak in het Chinees. Onduidelijke foto's hangen aan de muur. En anders kijk je op een andermans tafeltje en wijs je iets aan. We worden elke dag verrast met hele bijzondere smaken. Waar locals eten en er geen Engelse menukaart ligt. Dat is de plek waar we het willen.

De (openbare) toiletten zijn echt wel vies. Chinese mannen overschatten de lengte van hun slurfje. Veel vloeistof ligt dan ook voor het urinoir op de grond. Gelukkig komt er regelmatig een dweil meneer/mevrouw langs die dat over de gehele vloer verspreidt. De ammoniaklucht vermengd met sigaretten is soms adembenemend. Hurken doe je vaak boven een geul, waar water door heen zou kunnen lopen. De deurtjes zijn vaak een metertje hoog. Regelmatig niet dicht, als iemand daar hurkt. Bij de dames (zegt Marjolein) kom je dan ook nog andere verrassingen tegen. Waarschijnlijk vinden veel mensen doorspoelen overbodig.

Het landschap is erg mooi. Soms in het grote; tiger leaping Gorge. Vaak ook in het kleine; een stadspark. De mensen zijn over het algemeen erg vriendelijk. In een restaurant wordt je goed geholpen, de moeilijke communicatie ten spijt. Het weer valt wat tegen. Het is deze week kouder en natter dan de weken er voor. Maar dan mag de pret niet drukken.

• 14 November 2016 - 14:33

Ireen:

Hai Hans en Marjolein

Wat een belevenissen weer allemaal. Jullie schetsen mooie indrukken. Zo realistisch dat ik denk, daar hoef ik echt niet heen. Fijn dat jullie dat dan doen en ons er wellicht voor waarschuwen :)
    Die krat met harige beestjes? Muisjes? Voor consumptie?? Het zou mij allemaal niets verbazen daar.

Nou ga lekker door met genieten en ik met lezen en jullie volgen en denken: fijn toch rainy Holland!

liefs Ireen

• 14 November 2016 - 20:52

Mieke Van Kaam:

Hoe herkenbaar, alsof ik het zelf geschreven zou kunnen hebben. Leuk om te lezen dat jullie eigenlijk precies dezelfde indrukken hebben gekregen als Nel en ik in het Noorden. Daar was ik wel benieuwd naar: verschilt het Noorden veel van het Zuiden, afgezien van klimaat en landschap. Maar kennelijk niet echt. Grappig ook om jouw verslag over de grote auto's te lezen Hans. Ik kwam in mijn verslag niet veel verder dan dat ze vooral heel groot zijn. Jij vult dat aan met merken, types en serienummers: toch wel een beetje traditioneel: als man zie je dat ha. ha Goede reis verder en blijf genieten.

• 15 November 2016 - 13:33

Ina Bos:

Heerlijk om te lezen, heerlijk hoe jullie ons meenemen op deze reis. Wat betreft het weer ach ja je kunt niet alles hebben. Hier is het niet veel beter. Gelukkig is de Goed Heilig man veilig aangekomen met zowaar hier en daar een Zwarte Piet. Waar je je niet allemaal druk om kunt maken. Ik hoop dat hij ook bij ons langs komt, dan neem ik het slechte weer graag voor lief. Kortom gewoon genieten. Liefs Ina.