Jangshuo en Hongkong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu Jangshuo en Hongkong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu

Jangshuo en Hongkong

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Marjolein & Hans

17 November 2016 | Hong Kong, Hong Kong


Ook Jangshuo is een bouwput. De straat voor het hotel is opengebroken. Er moet een nieuwe riolering, gemetselde putten, waterleiding diverse buizen voor bedrading enzovoort aangebracht worden. Daarvoor is over de gehele breedte van de straat het wegdek er afgehaald, de stoep verwijderd gleuven gegraven. Met graafmachines zijn ze bezig. En voor het grovere werk wordt de rots weg-gedrilboord met een enorme machine. Het is al enige dagen nat in Jangshuo, dat verandert niet. Jangshou bestaat uit rots en kleigrond. De rode blubberstrook houdt de automobilisten niet tegen om lekker door te rijden. Voetgangers zoeken het maar uit.
De omgeving is zonder meer prachtig. Vele karstbergen, en veel klimrots dus. Uitdaging genoeg, vooral de boog van Moonhil lijkt me een aardig projectje, (beetje door oefenen).
Nu had ik nog niet vermeld dat, en dat doen ze heel goed (de chinezen), de brommers niet brommen. Ze zijn elektrisch. Wat een vooruitgang.
We hebben er voor een dag eentje gehuurd, het was erg klein, gelukkig is Marjolein niet zo groot. Het paste net, de rugleuning was daarom wel wat warm, maar lekker zacht.
Na Jangshuo hebben we China verlaten, met de bullettrain naar Shenzen. In 3 uurtjes 600 kilometers overbruggen. De topsnelheid was 309 kmh!! Ze kunnen het dus wel. We hebben wel een uur door het conglomeraat Kanton Shenzen getoerd. Wat een grote stad. 2 metro's en de douane later kwamen we uit de grond midden in HongKong. Adembenemend, hoog licht geluid drukte mensen. Daar werden we stil van. Met ons hoofd in de nek, mond open de tong er uit. Nooit zo iets gezien. HongKong overtreft alle steden die we tot nu toe hebben aangedaan. Mumbai is groot, Bangkok is groot, Kunming is groot. Maar Hongkong overtroeft alles. Meer mensen op minder ruimte. Onze hotelkamer is dan ook niet meer dan een inloopkast. De badkamer één vierkante meter. Op de wc zitten kan alleen dwars, anders passen mijn benen niet. Het is minder dan 9 m2. En dat is dan de 3 persoons-kamer. Dit is echt een fusion stad. Geweldig om dit mee te maken. De toiletten zijn in HongKong schoon. Dat kan niets anders betekenen dat de mannen hier langere slurfjes hebben. Ze doen het keurig in het bakje ipv er voor. Of ze stappen een beetje dichterbij natuurlijk. Marjolein zegt dat de dames hier ook doortrekken. En de deuren zijn gewoon 2.10 meter hoog. Weinig te zien dus.
@ Ireen, het is echt genieten deze andere wereld. Wel een aanrader. De beestjes in het krat (hamsters) ik denk niet dat ze voor consumptie waren. Maar ja je weet het niet zeker.
@ Marije Chinese wijn hebben we niet gedronken, wel Chinese Raki sterk en een beetje eau de cologne achtig. Het bier is trouwens van het doordrinkspul. Weinig smaak en alcohol.
@ Ina, Het weer kan onze pret niet drukken. En … kerst begint zich al op te dringen, Dus geen Sint en Piet dit jaar.

  • 17 November 2016 - 17:05

    Sandra:

    Lieve Hans en Marjolein, wat heerlijk dat de cultuur en natuur zo langzamerhand mijn kamer binnen druppelt. Even inleven ipv weer opgenomen te zijn. Het lijkt wel of jullie mooie reizen maken als ik opgenomen ben. Ik wens jullie mooie dagen met overdwars op het toilet te zitten en je laten opslurpen door Hongkong. ik heb net mijn groene thee op maar die kwam uit een zakje, hebben ze in Hongkong ook theestalletjes of moet je bij hongkong mc Donalds je thee verorberen. liefs Sandra



  • 17 November 2016 - 21:15

    Jan:

    Weer een prachtig verhaal. 309kmh is wel heel snel en wat hebben de bergen daar bijzondere vormen. Zo te lezen is het echt wel aan andere wereld waar jullie nu zijn. Hier mis je nu in ieder geval niets, regenachtig en grijs. groetjes Jan

  • 18 November 2016 - 09:51

    Carel:

    Hans en Marjolein,
    Leuk om al die verhalen zo te lezen. Wat een bijzondere reis. Mooie plaatjes en mooie ervaringen. De foto van al die losse rotsmassiefjes is erg fraai en doet me denken aan Halong Bay in Vietnam waar ik vorige week even mocht zijn.

    Als jonge student ben ik 30 jaar geleden naar HongKong geweest. Ik was toen nog niet veel verder gekomen dan wat bergen in Oostenrijk. Ik had wel net 3 weken Japan gezien, waar de drukte van de mensen ook een zekere vorm van rust geeft en waar je je heel erg veilig voelt. Maar HongKong was wel heul anders. Cultuurshock voor ons toendertijd in elk geval. Jullie beschrijving van HongKong spreekt boekdelen. Al ben ik benieuwd hoe ik het nu zou ervaren.

    Nog veel plezier,
    Carel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjolein & Hans

Actief sinds 13 Okt. 2016
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 18707

Voorgaande reizen:

17 Oktober 2022 - 11 November 2022

Indonesië flores

21 Oktober 2019 - 21 Oktober 2019

Taiwan

01 November 2018 - 30 November 2018

Molukken

08 November 2017 - 09 December 2017

Namibie

22 Oktober 2016 - 24 Oktober 2016

63 dagen op reis

Landen bezocht: