Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu

Bali

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Marjolein & Hans

25 November 2018 | Indonesië, Ubud

We zaten op Bali, nu niet meer, maar dat komt wel weer later. Per ongeluk dat wel, niet in de zin dat we het verkeerde vliegtuig namen, maar ongepland. Door de festiviteiten op Banda ging de boot toch niet, de hoteleigenaar wilde wel dat we bleven, en had al een optie voor een terugvlucht. Op de dag van vertrek bleken er zelfs 2 vliegtuigen te gaan. Wij kozen de kleinste, een één motorig vliegtuigje, de piloten konden 12 passagiers meenemen, en wij goed kijken hoe ze dat doen, vliegen dus. De belangrijkste reden om te blijven is eigenlijk dat het leuk is/was op Banda. We hebben het feest meegemaakt, gesnorkeld een uitgebreide wandeling gedaan. En een bijbehorend privé concert van enkele vrouwen bijgewoond. Ze speelden een extra liedje omdat wij, nieuwsgierig als we zijn, in een tuin gingen kijken en werden uitgenodigd.
Bali dus, gelezen dat Bali een karikatuur van zichzelf is geworden. Commercieel en crowded. Via Booking een villa geboekt (Thani Villa Ubud Bali via Whatsapp 006281320010180) echt een aanrader. Een 2 slaapkamerhuis tussen de jungle en rijstvelden.
Een Honda scooter er bij gehuurd, ontbijt inbegrepen en overige maaltijden kunnen ook verzorgd worden. Of halen in het dorp, of zelf maken in de buitenkeuken.
We hebben vooral genoten van de mooie natuur en de vriendelijkheid van de mensen. Het helpt als je verteld dat je uit Belanda komt. Dan krijg je een hand en een glimlach. Ook een dagje snorkelen met Manta's staat op de planning. Helaas de Manta's hadden andere dingen te doen, geen gezien. Met een supersnelle boot, 6 buitenboord motoren van 300pk elk, werden we naar het nusra Penida eiland afgeschoten. Met een armbandje, want je moet wel met de juiste groep meegaan. We mochten wel 3 x snorkelen, in een onrustige zee, meer toeristen in het water dan vissen op de eerste stek. Wel een schildpad gezien trouwens, maar me ook kranig verzet tegen een toerist die zijn flipper in mijn gezicht wilde planten. De 2e en 3e stek waren wat rustiger, en beter zicht. Maar eerlijk is eerlijk. Snorkelen op Banda is wel veel mooier (en veul goedkoper). Toch was het een boeiende dag.
In Ubud hebben we onze best gedaan om de gemiddelde leeftijd wat te verhogen,een klein beetje gelukt. Er waren ook veel Britten, wit, veel wit vlees, vaak wat ongepast bloot. Laten we er niet te veel over zeggen, alleen dat er aan een Brexit ook voordelen zitten.
De vooroordelen over Bali zijn wel ontkracht. Mogelijk omdat we ten noorden van Ubud zaten in alle rust in de rijstvelden. De vriendelijkheid van de eigenaar was zeker helpend. Hij vertelde veel en met trots over de tradities van de dorpelingen. De nachten zijn gevuld met beestjes. Overal geluiden, van de gekko's als ze weer eens enthousiast een insect hebben gedemonteerd, de krekels en de kikkers in de jungle. De rugzak is weer extra vol, na 5 dagen vertrekken we naar Yogyakarta.
Oh ja en Marjolein wil nog aanvullen dat Bali vooral veel mooie tempels en rijstterrassen heeft; bij deze.

• 26 November 2018 - 07:38

Ireen:

Wat een prachtige reisverslagen weer en schitterende foto's Ik krijg helemaal zin om te gaan. Eerst Nepal maar eens overleven in april, dan zien we wel weer verder of ik Jan richting Azie kan bewegen :).
    Gaan jullie vooral door met genieten. Jullie doen het goed en wij genieten stiekum een beetje mee.
    liefs Ireeb