Het afval gedoe. - Reisverslag uit Bandanaira, Indonesië van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu Het afval gedoe. - Reisverslag uit Bandanaira, Indonesië van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu

Het afval gedoe.

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Marjolein & Hans

23 November 2018 | Indonesië, Bandanaira

Een beduidend mindere kant is het afvalgedoe. Er bestaat niet zoiets als een Rova, of andere organisatie die het afval ophaalt. Iedereen doet het op de eenvoudige manier, weg ermee.
Nu wordt alles verpakt in plasticzakjes, ook de plastic bakjes. Die gooi je na gebruik gewoon van je af of in de zee. Dan stroomt het gewoon weg. Met vloed komt het weer terug, maar na een aantal keren is het wel weg. De hele kustlijn is dus vergeven van de plastic flessen, bekertjes, zakjes noem maar op. Tijdens het duiken en snorkelen voeren de plastic zakken een sierlijke dans op.
Bij de visafslag drijven vissenkoppen boven water, de graat en staartvin naar onderen. Het resultaat van Fileren. De vogels hebben plezier, hun maaltje is bereid.
Maar dat plastic is wel een probleem. Op Banda en Ambon heel erg. Op Bali ligt het onderin het ravijn. De regen spoelt het vanzelf naar zee. Hier zal de wal het schip nog wel eens kunnen keren. Wie wil er tussen plastic zwemmen?
Nu zijn er wel initiatieven om het plastic op Banda in te zamelen. Blauwe afval tonnen worden geplaatst. Het plastic wordt hergebruikt, door kinderen met behulp van vrijwilligers worden tasjes gemaakt van flessen. Het overige plastic wordt in de open lucht verbrand; dioxines? Dat ene flesje van ons in de ton zal de wereld niet redden zegt Marjolein. Maar om het zomaar weg te gooien blijft wel lastig.

• 23 November 2018 - 11:36

Mieke:

Nou, dat klopt dan wel met wat ik afgelopen week in de krant las dat Indonesië de op 1 na grootste plastic gebruiker en vervuiler is in de wereld (China nog steeds de grootste). Het heeft de aandacht en men doet zijn best, maar ja...... daar ben je er nog niet mee. Geniet nog even goed van jullie laatste week in het groene paradijs. Liefs

• 26 November 2018 - 06:47

Nel:

Wat een gedoe zeg, dat plastic ook daar. Heel lang geleden was ik bij een vriendin in Yogja, we deden boodschappen en kregen overal een plastic tas bij, hoe klein het artikel ook was. Ik meldde op een gegeven ogenblik de verkoopster dat ik geen tasje hoefde en stopte de spullen in 1 van de andere tasjes. Toen we uit de winkel waren kreeg ik van mijn (Nederlandse, daar getrouwde) vriendin op mn donder dat ik niet beleefd geweest was tegen de verkoopster…..
    Maar toch: voor ieder die in Amersfoort of omgeving woont: Amersfoort heeft een verpakkingsarme winkel: de nieuwe Graanschuur aan de Bloemendaalsestraat. Je eigen blik of glas (of plastic) verpakking meenemen en afwegen uit grote glazen voorraadpotten… en niet duur! Ik moest het even kwijt.
    Veel plezier nog samen
    Liefs