Banda Eilanden - Reisverslag uit Bandanaira, Indonesië van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu Banda Eilanden - Reisverslag uit Bandanaira, Indonesië van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu

Banda Eilanden

Door: Hans Bos

Blijf op de hoogte en volg Marjolein & Hans

14 November 2018 | Indonesië, Bandanaira

Om 5 uur 's nachts worden we gehaald. Inchecken tussen 5 en 6.10. dus half 6 is vroeg genoeg. Tè vroeg de bali is nog gesloten. Het vliegtuig vertrekt niet om 7 maar om 8 uur (maybee).en ja hoor na het inchecken mogen we naar het vliegtuig lopen, over de weg en parkeerstroken van een vliegtuig en dan achteraan een heel klein toestelletje, die is voor ons. 17 plaatsen beschikbaar, ongeveer 10 gevuld.
We zijn gewogen en over het vliegtuig verdeeld en zitten bij de nooduitgang. Die mogen we openen, maar alleen in geval van nood. Na een uurtje een prachtige blik op de Banda eilanden. Groene oases in de blauwe zee. Bari de hoteleigenaar staat klaar met een klein busje, bukken om er in te komen. We hebben het mooiste uitzicht en de grootste kamer van het hotel.
Op woensdag beginnen we met de duikcursus, eerst nog even het boek lezen.
Elisabeth, Marjolein en ik beginnen enthousiast met de cursus. Het gaat mis als we volledig aangekleed in duikoutfit in het water moeten stappen. Marjolein vindt het eng. Het wordt erger als we oefeningen gaan doen met het mondstuk uitnemen en de duikbril afdoen onderwater. Het lukt Marjo niet en ze mag stoppen. Ik maak de 3 dagen af. Een geweldige ervaring. We hebben een walvis gezien (vanaf de boot), ontelbare vissen, hard en zacht koraal een stekelrog en en schildpad. Erg mooi. Omdat ik het boek nog niet uit had heb ik enkele dagen later mijn examen gedaan en de OWD gehaald. Dat biedt in ieder geval de mogelijkheid om hiermee door te gaan.
Marjolein heeft zich uitstekend vermaakt met Abu, de visverkoper, zonnen en naar de korakora races te kijken. In een 25 meter lange roeiboot racen de verschillende dorpen tegen elkaar. Ik mocht de race weer heel anders meemaken, er tussen in. De duikschoolboot voer tussen 10tallen andere boten een eigen race om wie de beste plek had om de roeiers te zien. Dat gaf uiteraard schade, onze schipper werd voor varken uitgemaakt, toen hij vol gas ging uitwijken. Dit gaf golven en een onfortuinlijke knal tegen een andere boot.
We hebben lekker gesnorkeld op Ai en Run, 2 andere eilanden. Een heerlijk dagje uit. Bari biedt ons aan om langer te blijven dan regelt hij weer vliegtickets terug. Bari heeft al een optie op 2 tickets. Het bevalt ons hier, dus de keuze is gemaakt. Dan kunnen we het November 14th there is a custom well washing festival every 10 years meemaken. We wisten niet wat het was. Internet bood geen uitkomst. Nu wel, de VOC site omschrijft het als volgt; In 1734 is bij het dorpje Lontor een trap van 210 treden aangelegd/vernieuwd, de berg van Lontor op. Halverwege de trap, op een plateau is een grote waterput voor de was en een kleine waterput voor drinkwater. Dit is de enige zoetwater voorziening voor het dorp Lontor. Deze put wordt de Put van Coen genoemd, zogenoemd omdat Coen 30 verraders hier heeft onthoofd en in de put gegooid. Uit deze put mag nog steeds geen water gedronken worden. Dit voorval wordt nog steeds herdacht, waarbij al het water (30 meter) uit de put wordt gehaald en de put wordt schoongemaakt.
De geschiedenis van Nederland op de Molukken is bijzonder. Enkele boeken die hierbij kunnen helpen zijn; Nootmuskaat van Willem Oosterbeek, het verdriet van Ambon van T Lingsma over de onafhankelijkheidsstrijd en de burgeroorlog (godsdienstoorlog)1998 2001. het artikel van de NRC over de laatste perkenier over Ponkie van de Broecke is ook goed te lezen. Wat doe je dan als blanke, kinderen van de voormalige kolonie houders op de Molukken. Je wordt er enthousiast onthaalt. Je hebt een streepje voor, Hollander, Belanda zeggen ze. De vervangende schaamte vervliegt snel.
De bron is schoongemaakt, het is een heilige bron. De Islam heeft hier zijn rekkelijke kant. Andere goden mogen blijkbaar ook. Devoot en opzwepend wordt het geputte water over het publiek uitgegooid. We zijn van top tot teen zeiknat en bedenkt met de modder uit de bron, die devote vrouwen in ons gezicht smeren, een vrolijke boel.
Banda is erg mooi, vriendelijke mensen, heerlijk eten, een fantastische duikstek en warm, erg warm. Niet verder vertellen maar dit is een vakantiebestemming met potentie. We blijven nog 2 dagen dan vliegen naar Ambon, een dag later naar Bali. Want niemand kan ons vertellen hoe laat het vliegtuig precies vertrekt naar Ambon.

• 20 November 2018 - 17:03

Jan:

Jullie doen weer leuke dingen. Die duik cursus spreek me erg aan maar ik denk dat ook Ireen niet staat te trappelen. Wij hebben in die regio als Nederlanders wel een bijzondere rol gespeeld in het verleden.
    Hier missen jullie weinig. Vandaag was het 3 graden, harde noorden wind en grijs.

Tot de volgende update,
    Groetjes,