weer thuis - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu weer thuis - Reisverslag uit Amersfoort, Nederland van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu

weer thuis

Door: Hans Bos

Blijf op de hoogte en volg Marjolein & Hans

11 December 2017 | Nederland, Amersfoort

En dan met een enorme schok terug in de winter van Nederland. Het sneeuwt. In Keulen nog niet maar onderweg naar huis wordt het steeds witter. De trein had vertraging. In Emmerich moesten we er uit. Hups door de sneeuw het perron oversteken naar een gereedstaande trein richting Utrecht. Uiteindelijk zijn we thuis, een dik half uur later dan gepland, dus dat viel wel mee. En dan boodschappen doen, het weer wordt slechter en kouder. Gelukkig hebben we geen jetlag. Daarmee is ook deze reis weer tot een goed einde gebracht.
Maar wat heeft Namibië gebracht? Allereerst een hele nieuwe ervaring voor het eerst in Afrika. Met een enorme auto door het land rijden. Kamperen op de automobiel. Plannen; genoeg geld pinnen, genoeg water, diesel en eten meenemen. In de woestijn is niets, behalve dorst. Vertrouwen in de auto. Niemand tegenkomen op de weg. Oneindige vergezichten en als je dan bij het einder bent aangekomen opnieuw oneindige vergezichten. Contact met lokale bevolking is beduidend lastiger gebleken. We hebben Duitsers gesproken, mensen die al 60 jaar of langer in Namibië wonen en toeristen. Maar ook blanke boeren en Zuid-Afrikanen. Veel bedelaars tegengekomen, vooral kinderen. We zijn “aangevallen” door een groepje kinderen die onze auto staande wilde houden. Toen we niet wilden stoppen gooiden ze stenen. Himba's die steeds meer willen. Een zakje nootjes was niet genoeg voor een foto. Maar ook Himba dames die ronduit over onze foto's op de telefoon moesten lachten. Gezichten die moeilijk te lezen zijn. Ik heb me niet eerder zo gast gevoeld in een land waar je moeilijk contact met de bevolking krijgt. Dat was wel heel nieuw.
Maar heel erg mooi. De woestijn is spannend, boeiend, eentonig en erg rustgevend. Je gaat vanzelf langzamer rijden. Niet alleen maar droog maar ook vol met leven. Stoffig en ook weinig geuren. Niet zoals in Azië waar de geuren van eten, fruit, uitlaatgassen en rotting zo aanwezig kunnen zijn. In Namibië heerst de stilte. Afwezigheid van eethuisjes en overnachtingsmogelijkheden. We hebben ons er aan over gegeven en dat was goed en leerzaam.