Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu

Jakarta

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Marjolein & Hans

29 November 2018 | Indonesië, Batavia

Batavia, hart van het Neerlands koloniale verleden. De haven in den oost. Wat zou je daar nog van kunnen zien en merken. Of is de stad te groot te vies te druk en weinig te zien en te beleven.
Op aanraden hebben we GO JEK gedownload. Een app waarmee je vervoer en ook andere zaken kunt regelen. Het is even wennen, veel chauffeurs kennen geen woord Engels, maar uiteindelijk werkt het erg goed.. Het is een goedkope vorm van particulier vervoer.
De oude haven en de centrale handelshuizen willen we het eerst zien. We komen in een soort sloppenwijk aan de verkeerde kant van de haven uit. We kijken onze ogen uit. Maar de vriendelijkheid is weer groot. Waar kom je vandaan etc. waar wil je heen. We worden de goede kant op gestuurd. Bij een poort,verboden voor voetgangers gaan we naar binnen, de container vrachtwagens rijden af en aan. Al gauw komt er een mw. Die met haar bootje wel een rondvaart door de haven wil verzorgen. Hartstikke leuk. Langs oude houten pinisi (schoeners) die geladen zijn met stukgoed varen we een rondje. Misschien dat het ooit zeilschepen zijn geweest, maar nu uitgerust met ronkende diesels.
Daarna een wandeling langs de oude pakhuizen, veel verwaarloosd en ingestorte daken. Soms in gebruik als vuilnisopslag. Deze wijk heeft de potentie de hipste wijk in Jakarta te worden. Wat een prachtige gevels, ramen en arcades. Of is dat een te westerse gedachte?
We lunchen bij café Batavia, aan een plein dat “de dam”allures zou kunnen hebben. De gebouwen van koloniale erfgoed zijn gewoonweg erg mooi. Bij Batavia lunch je in een koloniale sfeer. Dus erg veel licht en donker eiken. Foto's aan de muur van ons koningshuis vanaf moeder Emma. Maar ook Churchill en ander beroemdheden. Het kost wat maar je krijgt ook wat, een aanrader.
De volgende dag naar een vintage kledingmarkt. Marjolein wordt erg enthousiast, ze zou er de gehele dag willen blijven. @ Ireen, als je handel zoekt, Pasar Baru 2e en 3e verdieping.
Is Jakarta de moeite waard om te bezoeken; Jazeker, andere steden zijn misschien mooier of toegankelijker. Ook zijn er waarschijnlijk in andere steden meer plekken te bezoeken. Maar, we zijn hier nu bijna 3dagen geweest en hebben ons zeker niet verveeld. We hebben weer aardige mensen ontmoet, gezellige markten bezocht, en wat historisch besef opgedaan. Er niet heen gaan en het niet ondergaan is een gemiste kans.
We hadden wel een beetje een waterissue hier. Plensbuien enorme plensbuien. Het stond zelf in de slaapkamer, de afvoer van het balkon van de bovenburen werkt niet. Tegelijkertijd werkte de afvoer van de wasmachine ook niet goed. De slang zat er niet ver genoeg in. Maar we hebben een leuk appartement gehuurd via Airbnb, op de 37e verdieping kijken we boven de stad uit. Super.
2 dingen nog;
Lion air, we hebben er mee gevlogen, in oudere wat viezige vliegmachines, toch maar niet meer doen. (misschien net als Ryanair trouwens). We hadden bijna de vlucht gemist omdat de machine vertraging had en we braaf bij gate 6 zaten te wachten zoals aangegeven. Totdat the final call kwam voor gate 5.
Oproep tot het gebed. Overdag is het wel te handelen, maar elke nacht rond 4 uur gaan ze los. Elke oproep klinkt verschillend en niet tegelijkertijd. Het resultaat klink als een mengeling tussen een kermis en het geluid van the Walking Death. Ik zal er geen verstand van hebben, maar vraag me wel af of de gemiddelde arbeider daar doorheen slaapt of toch wakker wordt. Wat me dan weer niet zo gezond lijkt.
Over 14 uur vliegen we weer naar Nederland terug, en zit dit avontuur er ook weer op. Wat zullen we volgend jaar eens gaan doen?

• 30 November 2018 - 07:08

Ina:

Voorspoedige reis terug. Je hebt ruimschoots de tijd om tijdens de vlucht na te denken over volgend jaar. Liefs Ina xx

• 01 December 2018 - 08:53

Jan:

Klinkt allemaal aantrekkelijk om in Batavia rond te dwalen en je hebt het ook weer leuk opgeschreven :-) Het is alleen wel even een eindje vliegen voor een vintage markt. Goeie terugreis.
    groetjes Jan