Shangri la - Reisverslag uit Zhongdian, China van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu Shangri la - Reisverslag uit Zhongdian, China van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu

Shangri la

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Marjolein & Hans

28 Oktober 2016 | China, Zhongdian

Shangri la.
Met een erg nette vliegmachien kwamen we tegen 22 uur aan in Shangri la. Trui aan jas aan. Geen taxichauffeur die wist waar het hotel was. Ze wilden ons niet meenemen. Nou ja! Adres onbekend.
Een slimme chauffeur van een minibus, zocht op zijn telefoon op en voila, geregeld. Hij nam ons wel even mee. Een zeer sfeervol guesthouse, Nepalees aandoenlijk.
Alleen die 3300 meter boven zeeniveau. Hijgen als een paard. Slecht geslapen, en een beetje hoofdpijn. Enkele jaren geleden was hier een grote brand in de stad, de helft van de oude stad is in vlammen opgegaan. Nu wordt alles smaakvol herbouwd, maar heeft hierdoor ook wel een beetje Efteling uitstraling. We blijven hier 2 volle dagen in deze stad met overduidelijk Tibetaanse invloeden. De mensen zien er anders uit dan in Chengdu. Er ook zijn er overduidelijke verschillen. Sommige mensen zijn verfijnder dan anderen. Er schijnen hier meerdere volkeren te wonen, Tibetanen, Naxi Bai Lisu en nog andere. De Han Chinezen zijn hier minder aanwezig (wel als toerist). Het is hier gemoedelijker, dorpser, de mensen zijn vriendelijker. Ook wij zijn bezienswaardig. Er wordt gewezen, foto's gemaakt we mogen bij anderen op de foto. Best gezellig.
De dagen vullen zich met rondslenteren, eten, thee drinken en een groot klooster bezoeken. Zoiets als de potala in Lhasa wordt gezegd. Tijdens de culturele revolutie vernietigd en zo'n 10 jaar later door dezelfde overheid gerenoveerd. We vinden het mooi, zaal na zaal rode gele kleuren, boeddha's in overvloed, chantende monniken. Muurschilderingen soms vrolijk, soms griezelig en soms erotisch.
Ik begrijp er in ieder geval niets van. Wel mooi dat het mensen zo kan verbinden. Een heleboel mensen die samen een gebedswiel ronddraaien, we doen vrolijk mee.
@Jan die 3300 hoogtemeters en dan een trap oplopen is wel vermoeiend. Het is ook duidelijk dat we elkaar niet kunnen verstaan, hier wordt weinig Engels gesproken. Maar handen en voetenwerk helpt ook. Sommige mensen begrijpen ons en vice versa helemaal niet. Maar met veel anderen lukt het wel. Het geeft vaak wel korte interessante ontmoetingen. Maar Nederland is wel goed georganiseerd dat is waar. Morgen met de bus naar Lijiang. De kaartjes hebben we al van te voren opgehaald.
@Nel we hebben ze alle zes.

• 28 Oktober 2016 - 19:16

Maarten:

Leuk
    Ooit ook op de fiets doorheen gekomen
    Mocht je nog even de tijd hebben,, iets naar het noorden is de weg langs de yangtse rievier erg mooi
    Geniet ze daar.

• 29 Oktober 2016 - 10:12

Marije:

Hoi Hans en Marjolein,

Mooi daar! En al zo veel verschillende dingen gezien in zo'n korte tijd! Ik weet niet of jullie de chinese wijn al geprobeerd hebben, maar is geen aanrader: mijnmuseum hadden jaren geleden een flesje mee voor ons, maar echte bocht..

Geniet ervan!

Groeten Marije