Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu

Blijf op de hoogte en volg Marjolein & Hans

21 Oktober 2019 | Taiwan, Taipei

Formosa, is het eiland genoemd door de Portugezen. De Nederlanders beter gezegd de VOC heeft het ook nog enige tijd bezet. (volgens een Taiwanese mevrouw hebben ze de dutch er weer uitgegooid). Er is nog steeds een Fort Zeelandia (ook in Suriname trouwens). Taiwan wordt het eiland ook genoemd. En Republiek China natuurlijk.
Woensdag vertrokken vanaf Schiphol, waar we nog een appje kregen dat er geen handdoeken waren in het hotel, due to environmental protection. Postzegelgrootte handdoekjes waren er wel. Dan het daar maar mee doen!
Na een ontspannen vlucht, een zachte landing, geld pinnen, de metro naar de stad en een fikse wandeling naar het overstap metrostation. (verkeerde adviezen opgevolgd). Konden we onze bagage droppen om dumplings te gaan eten.
Traditiegetrouw; een theepot kopen, thee kopen en wierook aanschaffen.
Taipei blijkt een schone rustige stad. Boven de grond brengen we het leeftijdsgemiddelde naar beneden. Onder de grond reizen de jongeren en werkende medemens.
Er staan een aantal bezienswaardigheden op ons verlanglijstje. Taipei 101, het was prachtig weer bovenop de wolkenkrabber, een heel mooi uitzicht dus. Chiangkai-shek memorial hall. Een heel groot plein met enorme gebouwen. En soldaten die heel mooi stil kunnen staan. Waarom hebben we geen Willem van Oranje,, vader des vaderlands gedenkplein? Vinden we dat te nationalistisch. Past dat niet in Nederland?
De Longshan Tempel. Een mooie Chinese tempel. En de volgende dag met de kabelbaan naar de theevelden. Toen regende het. Maar wel een mooie wandeling kunnen maken over een bergrug buiten de stad. En in een theehuis theedrinken natuurlijk. We waren een bezienswaardigheid. Een vaste gast uit Taipei, wilde graag een babbeltje maken. En uiteraard werden we verzorgd met hapjes.
De volgende dag terug naar het vliegveld om de huurauto te halen. Een Ford focus automaat. Via de noordkust naar Rose Villa in Ruifang. Om daar de Teapot Mountain trail te gaan lopen.
Een mooie wandeling, eerst naar het goudmuseum in Jinguashi. Via het terrein van het Museum een hele lange trap op naar de berg. Die er inderdaad uitzien als een theepot. Zonder oor (helaas). Een holle rotspunt je kunt er dus doorheen om er op te komen. Daar verliet een waterfles mijn rugzak, ook helaas, niet meer terug te vinden. De stegosaurus ridge hebben we helaas niet bewandeld wegens te weinig water. Op de wandeling er naar toe kwamen we wel 5 aardige vrouwen tegen die er op stonden een sandwich voor ons te maken. Heerlijk.
Morgen weer verder naar Hualien.

• 21 Oktober 2019 - 17:36

Ina:

Fijne tijd toegewenst. Ik volg jullie graag. Liefs, Ina xx

• 22 Oktober 2019 - 09:21

Liedy Brands:

fijne vakantie en geniet er van, Liedy

• 22 Oktober 2019 - 21:21

Jan :

Leuk wat van jullie te horen. Het ziet er allemaal weer mooi uit. Veel plezier!
    Groetjes, jan

• 29 Oktober 2019 - 22:52

Mieke:

Het begint goed. Ik reis weer graag mee met jullie avonturen.