Ambon - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu Ambon - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu

Ambon

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Marjolein & Hans

04 November 2018 | Indonesië, Ambon

En wederom dacht ik de gedachte; “we hebben vertraging, halen we de overstap op Jakarta wel?” Maar eerst het begin. Om half zes op en de bus van half zeven naar het station. De trein reed op tijd. Dus ruim van te voren op Schiphol. Iedere keer komen we daar in een vernieuwde omgeving, zo lijkt het. Maar de bewegwijzering is erg goed. “Heeft u mooie plaatsen voor ons” vroeg ik aan de mw. Ja hoor ik heb wel een rijtje van drie, dan heeft u één stoel extra. Garuda heeft zeker plek over in het vliegtuig, zou je zo maar kunnen denken. Dus op de vertraging na was de heenreis comfortabel. De stewardess in het vliegtuig dacht dat het goed zou komen. Het aansluitende vliegtuig (ook Garuda) zou wel wachten. Op de pier stond een vrolijke meneer met een bordje Ambon. Toen we compleet waren ging het los. Met gezwinde spoed door de fast lane (douane check), en de snelle scan van de spullen een half uurtje flink doorstappen over het vliegveld. Op roltrappen en bij de douane, maakte de vrolijke meneer selfies, met ons, en verstuurde deze via Whatsapp. Als laatsten mochten we er ook in de vliegmasjien . Van de vlucht weet ik niet veel meer, het was te krap om te bewegen, omvallen lukt niet, slapen wel. Bijna 24 uur later zijn we da Ambon. Op een website stond vermeld dat Michael kaartjes voor het vliegtuig naar Banda kon regelen. Je moest hem even Whatsappen. Dat hadden we een paar weken eerder al gedaan. En nee maar, komt er een meneer naar ons toe met de vraag vliegt u maandag naar Banda? Dan heb ik kaartjes voor u. Geregeld dus. De Aziatische manier van doen.
De taxichauffeur naar het hotel bracht ons naar een verkeerd hotel. Maar deze mevrouw wist wel waar we moesten zijn.
Eindelijk douchen en luchtige kleding aan. Gezellig door de stad wandelen. Je kunt makkelijk de andere 4 blanke toeristen ontlopen. In de verte wel iemand gezien. Ze noemen ons Hello Mister. Er worden selfies gemaakt. 's Avonds eten bij de chinees.
Op Zaterdag wandelen door de stad, op zoek naar de resten van een Nederlands militaire poort. Via de hoofdingang,mogen we het kazerne terrein niet op, we moeten omlopen. Enkele jonge soldaten willen een praatje maken (en een selfie). We worden in de goede richting gezonden. Op de muur staat Groningen. Helaas de foto is niet gemaakt, een hogere militair op de brommer, vertelde dat we hier niet mogen zijn. Dus we hebben de weg gevraagd en zijn naar de markt gegaan. Vriendelijke jongens de soldaten.
Op de markt is het een gezellige chaos. Om elke millimeter wordt “gevochten” kom er maar eens door te voet, te brommer, duwkar of busje. Je kunt er van alles kopen, veel vis, groente fruit en kleding, en ook de theepot. Het is weer gelukt, we hebben er een. Op zondag huren we een taxi om naar Benting Amsterdam te gaan. Een oud VOC fort. In goede staat. Een vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld. Daarna gaan we palingen aaien, echt waar. In een vijver wonen palingen van meer dan een meter lengte en ze zijn dol op rauwe eieren. Glibberige beesten. Leuk om te doen leuk om mee te maken. Morgen om 4.15 op, op naar Banda.

• 04 November 2018 - 06:04

Mieke:

Ha, heerlijk. Kom maar op met die verhalen. Veel plezier en dikke knuf.

• 04 November 2018 - 06:23

Erica:

Heerlijk verhaal!
    Enjoy!!

• 04 November 2018 - 08:09

Ina:

Hele fijne vakantie met weer super mooie verhalen, indrukken en contacten. Liefs xxx

• 06 November 2018 - 03:57

Sandra:

Ha Marjolein en Hans, Wens jullie veel plezier en leuk om weer de verslagen te lezen. ondertussen verblijf ik bij de oudjes op Z&S, wachtend op een goed plekje voor mij. Geniet ervan, groetjes Sandra

• 06 November 2018 - 17:47

Nel:

Hoi Hans en Marjolein,

fijn dat jullie weet schrijven, het is inderdaad weer genieten. De palingen zien er dik gezond uit, de kuikentjes iets minder gezond.

Groetjes en veel plezier,
    Nel