Hongkong en Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu Hongkong en Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Marjolein & Hans - WaarBenJij.nu

Hongkong en Myanmar

Door: Hans

Blijf op de hoogte en volg Marjolein & Hans

23 November 2016 | Myanmar, Rangoon

Hongkong en Myanmar

Petra heeft mij toch een aantal dagen aan het denken gezet; Is Hongkong aantrekkelijk? En zo ja wat dan wel en ook wat dan niet. Hongkong is om te beginnen indrukwekkend. Voor een groot Hotel (Peninsula) stonden een 3 tal Rolls Royces geparkeerd naast enkele Mercedessen enzo, de chauffeurs zitten er in te wachten tot het baasje klaar is. Die RR heeft een grotere parkeerplek nodig dan onze kamer groot is. Dat is bizar. Als geld geen rol speelt ligt de wereld blijkbaar aan je voeten. Heb je dus de duurste grond. Op hetzelfde moment dat het baasje komt aanvliegen met een heli, rijdt de chauffeur de RR op de parkeerplek. Zo kan het dus ook.
Hongkong is behoorlijk af. Voor voetgangers zijn er overdekte voetpaden, ongeveer 8 meter boven de grond. De voetpaden gaan door de meeste wolkenkrabbers heen, daar zie je; zeg maar de luxe vorm van Hoog Catherijne. Uiteraard met airco. Alle luxe Zwitserse en Franse topmerken hebben daar winkels. Daardoor kun je als voetganger makkelijk door de stad gaan. Waarschijnlijk dat China daarom zo zijn best doet om de infrastructuur op orde te krijgen. In Hongkong is het gelukt. Metrolijnen, bootverbindingen, bussen , tram en taxi bieden een efficiënt openbaar vervoer. Restaurants bieden goed eten voor een relatief lage prijs. Er is veel te zien en te beleven. De stad is een fusion van cultuur ras en religie.
Het is voor ons aantrekkelijk om te ontdekken hoe miljoenen mensen een leven hebben opgebouwd op een stukje rots. Onder de grote druk van het machtige buurland. Voor een paar dagen een leuke bestemming, ondanks de kleine hotelkamer en de drukte. (Tip lees het boek; de zoetzure smaak van dromen, Sun Li. Over een Chinees Hongkong gezin met een restaurant in Friesland)
Als het tijd wordt om te vertrekken, zien we weer de efficiëntie. Met de metro naar de pier, de roltrappen brengen ons naar de boot. Met de snelle boot naar Macau, 7 minuten lopen naar het vliegveld Macau. Ondertussen even de douane van Hongkong en die van Macau.
Via Bangkok komen we in Rangoon/Yangon Birma/Myanmar. Dit land is beduidend armer. Maar de mensen wel mooier, verfijnder en meer service gericht. Rangoon is heet. 's Ochtend wandelen naar de markt lukt prima, maar 's middags is het al snel 34 graden. Heet dus, zweetheet. Rangoon is erg groen, en wijds. Overal staan bomen, er zijn parken en meren in de stad. De stoep is kapot en gevaarlijk. Onder het stoep loopt een open riool, de afdekplaten zijn stuk of weg. Ter plekke worden nieuwe betonplaten gegoten tussen 4 plankjes op een zeiltje op de stoep. Rangoon heeft een aantal grote markten, voor toeristen en voor de bevolking. In Rangoon lopen veel toeristen. Birma is in opkomst als vakantieland. De helft van het verkeer is taxi. Voor 3 euro rijden ze de halve stad door, benzine kost minder dan 2 kwartjes en voor minder dan 10 euro heb je gegeten en gedronken. 's Ochtends rondlopen, lunchen en met de taxi terug naar het hotel. Op het dakterras theedrinken lezen en fruit eten. Dat houden we best een paar dagen vol. Ook positief is dat een naaimachine onderdelen verkoper de juiste Schmetz naalden heeft die ik al enige tijd zoek. In China niet te vinden. Een Enorme stoepa bekleed met edelstenen en 50.000 kilo goud. Interessanter wordt het als we van de rode loper worden gestuurd door een meneer in uniform omdat er 3 oudere mannen in rode gewaden langs komen. Nog boeiender is het als ik uit een zaaltje wordt gebaard waar de 3 rode mannen zitten. Het Boeddhisme is toch voor nederigheid en tolerantie? Echt gezellig wordt het als 2 jonge knullen in dezelfde soort gewaden met ons willen praten. Tenslotte leren ze Engels in het klooster. Een leuke ontmoeting. Na 4 dagen pakken we onze spullen weer op en gaan naar het Inle Lake.

• 23 November 2016 - 18:19

Karen:

Wat een mooie pica's!!!!

• 24 November 2016 - 22:28

Mieke:

Mooiiiii, heerlijk die verhalen, ik beleef ze mee.